۱۳۸۴ آذر ۷, دوشنبه

آموزش معماری

« تعریف معماری از نگاه معماران نامی » (نوشتار 1)

این مطالب برگرفته از کتب ذیل می باشند:
1- «فضا- زمان- معماری» ترجمه دکتر مزینی
2- «مفاهیم پایه در معماری معاصر غرب» نوشته دکتر وحید قبادیان

« معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمی توانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارتست از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.»(1)
« تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارتست از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.»(2)
« .... اینکه معماری در لحظه ای از خلاقیت بوجود می آید، یک حقیقت انکار ناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواسته هایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالی تر از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته می شود و آماده می گردد تا توانائی های شاعرانه ای را به معرض نمایش گذارد که ما را بر می انگیزانند و به ما لذت و سرور می بخشد.»(3)
(1) - ویلیام موریس - هنرمند و معمار انگلیسی
(2) - جان راسکین - هنرشناس، نوسینده و منتقد انگلیسی
(3) - لوکوربوزیه
سیمین مروج
درپاسخ به سئوال آقای یوسف پور آدرس زیر را ارائه میکنیم
w.w.w. amirarc.blogfa.com

۱۳۸۴ آذر ۶, یکشنبه

عکس معماري

شهر جدید شوشتر-کامران دیبا (1978-1974)

۱۳۸۴ آذر ۵, شنبه

آموزش معماری

هدف و ماهیت رشته معماری(نوشتار 1)

- برنارد چومی : " معماری چگونه می تواند ابزاری باشد که جامعه با آن قلمروهای جدیدی را کشف کند وشناخت جدیدی را به وجود آورد؟" (1)
- جفری اچ بیکر:" معماری قصد دارد تا احساسات را از طریق رسانه فرم بیان کند." (2)
- نیچه:"معماری توان این را ندارد که اهم خبرها را تغییر دهد.
به بیان دقیق تر معماری دنیایی را که مجری اهم خبرهاست شکل می دهد..." (3)
معماری تنها این نیست که بنایی با رویکرد فرمالیستی,ساختارگرا ویا عملکردگرا برپا شود شاید بتوان هدف آن را بیان فرهنگ جامعه در قالبی قابل لمس دانست . بیانی که هدف آن تنها تبدیل مستقیم فرهنگ به عناصر معماری نخواهد بود بلکه در این مسیر باید بتواند جامعه را با تمام زیبایی ها و زشتی هایش نقد کرده و آنگاه به این سو حرکت کند که نه جبر بلکه با بهره گیری از ابزارهای خاص خود زشتی ها را به زیبایی تبدیل کند. در یک کلام هدف معماری همچون دیگر شاخه های هنر تعالی فرهنگ جامعه است .
1:جودت,محمد رضا,شش مفهوم در معماری معاصر(مجموعه مقالات معماری و شهرسازی,جلد هفتم),تهران,نشر توسعه,صفحه20
2:بیکر,جفری اچ,لوکوربوزیه ­­­­تجزیه وتحلیل فرم,تهران,نسل باران,پیشگفتار
3: جودت,محمد رضا,شش مفهوم در معماری معاصر(مجموعه مقالات معماری و شهرسازی,جلد هفتم),تهران,نشرتوسعه,صفحه89

میلاد خواجوی
M.Khajavy@gmail.com

۱۳۸۴ آذر ۱, سه‌شنبه

آموزش معماری

هدف و ماهيت رشته معماري (نوشتار 1)

بنا بر سرفصل درس مبانی نظری معماری ،موضوع بخش اول ، هدف و ماهیت رشته معماری می باشد و از آنجایی که این مطلب در کلاس درس ترم جاری طرح و بررسی شده است لذا به دانشجویان کلاس پیشنهاد گردید ، در قالب نوشتار اول به ارائه تعاریفی در این ارتباط بپردازند . این تعاریف می تواند در قالبهای گوناگونی تنظیم شود و ترکیبی ازدیدگاه شخصی و نظرات دیگران با رعایت اصول منبع نویسی می تواند مفید باشد . در ادامه به ارائه نوشتار اول می پردازیم .
(در حال حاضر دانشجویان مشغول به تنظیم نوشتار دوم با عنوان هدف و ماهیت رشته معماری در موقعیت کنونی می باشند) .


- معماري همانند نقاشي، موسيقي و ادبيات مولودي است زميني و بمانند پوسته اي براي فعاليتهاي بشري، عاملي پيوسته به موجوديت اوست و پيوند ذاتي آن بروشني از نياز اساسي انسان به سرپناه نشأت مي گيرد. از سوي ديگر معماري در ارتباط با فضاست و در ميان هنرها تنها معماري پاسخگويي به ساده ترين نياز بشر يعني سرپناه بيانگر اميال و ايده هاي حكومت، مذاهب و سلاطين است و يكي از پايه هاي اصلي فرهنگ بشري است. [1]
- معماري سرپناه است، اما نماد و شكلي از ارتباط نيز هست چنانكه به گفته سرهربرت ريد «همه هنرها شكلي از گفتگوي نمادين هستند.» معماري تجلي عيني افكار و آرزوهاي انساني و ضابط باورها وارزش هاي فرهنگي است كه به وسيله ي آن خلق شده است. [2]
- معماري در محيط شكل مي گيرد و داراي پيكره اي است كه در بطن خود فضاهاي گوناگوني را در بر دارد كه انسان در آن در حركت و زندگي است و فضاي شكل گرفته ملهم از پيكره و بدنه هاست و داراي هويت وجودي خاص خود است و مهم ترين عامل درمعماري نحوه ي شكل گيري فضا در آن است. [3]
- به استناد تعريف سوزان بیکر مي توان گفت «معماري هنگامي به وجود مي آيد كه محيط كاملي پديدار شود و اين امر به مفهوم ملموس كردن روح مكان است». [4]


[1] - انديشه و تدبير در طراحي معماري، 1381، چاپ 1381، اچ بيكر، جفري، ص 18
[2] - مجله آبادي، شماره 39، راپاپورت، آموس(ابداع معماري از غار تا شهر)، ص 4
[3] - مفاهيم پايه در معماري، چاپ چهارم پاييز 1382، داراب، ديبا، ص 9
[4] - مجله معمار، شماره 11، نوربرگ شولتز، كريستين(پديده ي مكان)، ص12

بهنوش خياط افشـاري
Behnoosh_Khayatafshari @ yahoo.com

۱۳۸۴ آبان ۱۷, سه‌شنبه

عکس معماری

مسجد گورنای جدید- معمار" حسن فتحی"

آثار معماری معاصر مشهد

با تداوم فعالیت شناسایی و معرفی معماران معاصر مشهد ، در ترم جاری با این دسته از همکاران معمار هماهنگی های لازمه جهت اجرا مطالعات صورت پذیرفته و در اینجا از توجه و مساعدتهای این عزیزان سپاسگذاری می شود .
1- مهندسین مشاور رهداد (مهندس گرجستانی)
2- مهندس سهرابیان
3- مهندس رضوانی
4- دکتر تقوی
5- مهندس ابوهادی
6- دکتر دانشدوست (تکمیل مطالعات)
7- مهندس ناصر محسنی (تکمیل مطالعات)
8- مهندس خلیل زاده (مرحوم)
9- مهندس محسنین
10-مهندس کیوانفر
11-مهندس مهرزاد
12-مهندس شیخ الحرم
13-مهندس دانشور
14-دکتر مهدیزاده
15-مهندس مستشاری

امید است که این تلاشها در جهت افزایش اطلاعات جامعه معماری مفید واقع گردد .