۱۳۸۶ اسفند ۷, سه‌شنبه

عکس معماری

معماری معاصر

مدرسه ابتدایی گاندو :

محل : گاندو (Gando) ، بورکینا فاسو

معمار :Diebedo Francis Kere

مساحت زمین = 3000 مترمربع

زیربنا = 526 مترمربع

تاریخ بهره برداری = 2001

برنده جایزه آقاخان





۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

آموزش معماری

چیستی دکترای معماری (03)

یکی از دروس پایه در مرحله آموزشی ،درس زبان مشترک معماری با سایر هنرهاست ، که توسط جناب دکتر مختاباد (دانشیار دانشگاه تربیت مدرس) تدریس می شود. برای آشنایی بیشتر با دروس دوره دکتری ، سئوالات آزمون پایان ترم را ملاحظه نمائید . (در سنجش نهایی ، مقاله پژوهشی ارائه شده توسط هر کدام از دانشجویان با نتیجه آزمون زیرجمع می شود.)


۱۳۸۶ اسفند ۳, جمعه

جملات کوتاه

همه ی سخن ها و همه ی علمها و همه ی هنرها و همه ی حرفت ها مزّه و چاشنی از این سخن دارند – که اگر آن نباشد ، در هیچ کاری و حرفتی مزّه نماند.
مقالات مولانا (فیه مافیه)

عکس معماری

خیابان امام رضا - مشهد

۱۳۸۶ اسفند ۲, پنجشنبه

آموزش معماری

چیستی دکترای معماری (02)

در دوره دکترای معماری واحد علوم و تحقیقات ، برای دروس مرحله آموزشی(Course)دو بخش وجود دارد ؛

1- دروس اصلی (مطالعات تطبیقی در معماری – روشهای علوم تجربی در نقد فضا – مباحث منتخب در معماری – معماری ادیان – زبان مشترک معماری و سایر هنرها ....................)
2- دروس ویژه که این مباحث در پنج زمینه (Field) تقسیم بندی می شوند و دانشجو بر اساس موضوع رساله خود از هر کدام از زمینه ها ، واحدهای مرتبط خود را انتخاب می کند . زمینه ها و برخی از دروس بشرح زیرند ؛

· اقلیم ؛ (معماری و قناعت – معماری و انرژی های نو - ..............)
· سازه و علوم ساختمانی ؛ (سازه های نو در معماری – مباحث نظری در مرمت - ........)
· علوم انسانی و معماری ؛ (روانشناسی محیط – اقتصاد و معماری - ........)
· مباحث تاریخی و نظری در معماری ؛ (معماری معاصر ایران – سنت و مدرنیسم در معماری - ....)
· مباحث نظری در آموزش معماری ؛ (برنامه ریزی معماری – شیوه ها و مکاتب آموزش معماری - .....)

توجه ؛
- اخذ 9 واحد از دروس اصلی و مابقی از دروس ویژه الزامی است .
- کلیه دروس 3 واحدی هستند و 51 ساعت کلاس نظری در طول ترم به هر کدام اختصاص می یابد .

۱۳۸۶ اسفند ۱, چهارشنبه

آموزش معماری

چیستی دکترای معماری (01)
بعد از شرکت در آزمون دکترای معماری سال 1384 دانشگاه آزاد اسلامی و قبولی اینجانب در آن، طبعاً مراحل ثبت نام و شرکت در مرحله آموزشی (Course) از سال 1385 در دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات تهران آغاز گردید .
با حضور در دوره دکترای معماری ، افکار و تجربیات متنوع و متعددی ، برای هر فردی حاصل می گردد که بنده تصمیم دارم با همراهی دوستان در مقوله ای با عنوان « چیستی دکترای معماری » به معرفی و بررسی این مقطع بپردازیم .
ضمناً با توجه به استقبال عمومی برای پذیرش در دوره های دکترای معماری داخل و خارج از کشور ، شاید بتوانیم به بخشی از نکات مبهم این موضوع نیز پرداخته و در جهت آشنایی بیشتر با این مهم ، قدمی هرچند کوچک برداریم .
در ابتدا بسراغ ضوابط و آیین نامه ها رفته و به نقل از منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و در حوزه تحصیلات تکمیلی بذکر اطلاعات موجود می پردازیم .(بنظر می رسد که این مقررات نمی بایست تفاوت های اساسی با ضوابط دانشگاههای سراسری داشته باشند و البته در این خصوص پذیرای نظر مطلعین امر هستیم .)

آئین نامه دوره دکتری Ph.D (آئین نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی)

تعریف ؛ دوره دکتری Ph.D بالاترین مقطع تحصیلی آموزش عالی است که به اعطا مدرک می انجامد و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت پژوهشی و آموزشی است .

هدف ؛ هدف از ایجاد دوره دکتری ، تربیت افرادی است که با احاطه یافتن به آثار علمی در یک زمینه خاص و آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهش ، بتوانند با نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی ، در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش ، در رشته تخصصی خود ، موثر بوده و به تازه هائی در جهان دانش دست یابند .

محور اصلی ؛ محور اصلی فعالیتهای دوره دکتری ، پژوهش و کسب تبحر در یک رشته خاص علمی است و آموزش وسیله برطرف کردن کاستی های آموزشی دانشجویان این دوره است ،تا راه را برای رسیدن به اهداف دوره هموار سازد .

مراحل دوره ؛ دوره دکتری به دو مرحله آموزشی (Course) و پژوهشی(Research) تقسیم می شود . مرحله آموزشی از زمان پذیرفته شدن دانشجو در امتحان ورودی آغاز و به امتحان جامع پایان می پذیرد . مرحله پژوهشی پس از مرحله آموزشی آغاز و با تدوین رساله و دفاع از آن پایان می پذیرد .

پاره ای از مواد اصلی در جریان شناخت دوره بشرح زیرند ؛

( مرحله آموزشی Course Term )

ماده 10؛ دانشجویی که برای دوره دکتری ثبت نام می کند ، بسته به میزان دروس مورد نیاز رشته ، موظف است بین 18 تا 22 واحد درسی را با نظر استاد راهنما مطابق با برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی در مدت مجاز دوره ، با موفقیت بگذراند .

ماده 11 ؛ دانشجو در مرحله آموزشی ، موظف است در هر نیمسال تحصیلی بین 6 تا 12 واحد درسی از دروس مرحله آموزشی را انتخاب و ثبت نام کند ، مگر آنکه کمتر از 6 واحد درسی باقی داشته باشد .

ماده 12 ؛ طول مدت مجاز مرحله آموزشی 4 نیمسال تحصیلی است ، چنانچه دانشجو نتواند در این مدت ، مرحله آموزشی را بپایان برساند ، از ادامه تحصیل محروم می شود .

ماده 13 ؛ حداقل نمره قبولی در هر درس 14 از 20 است ، در صورتیکه نمره دانشجو در یک درس کمتر از 14 باشد ، باید آن را تکرار کند . در هر حال میانگین کل دانشجو نباید از 16 کمتر باشد .(میانگین کل نمره های دانشجو در مرحله آموزشی دوره دکتری نیز نباید از 16 کمتر باشد)

ماده 14 ؛ دانشجویی که دروس مرحله آموزشی را با موفقیت بپایان رسانیده ، باید در یک امتحان جامع که بصورت کتبی و شفاهی یا هر دو آنها برگزار می شود ، شرکت کند .

ماده 15 ؛ میانگین کل نمرات امتحان جامع ، نباید از 15 کمتر باشد .در صورت پایین تر بودن نمره ، دانشجو تنها یکبار دیگر می تواند در امتحان جامع شرکت کند .

( مرحله پژوهشی Research Term)

ماده 16 ؛ ثبت نام دانشجو در مرحله پژوهشی و تدوین رساله ، پس از اعلام قبولی وی در امتحان جامع صورت می گیرد .

ماده 18 ؛ تعداد واحدهای رساله در مرحله پژوهشی بین 20 تا 24 واحد است . در هر حال ، مجموعه واحدهای آموزشی و پژوهشی در دوره دکتری بین 38 و 46 واحد بوده و از این حدود نباید تجاوز کند .

ماده 24 ؛ حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری 9 نیمسال است .(به پیشنهاد استاد راهنما و تائید شورای تحصیلات تکمیلی گروه می توان یک نیم سال دیگر به مدت مجاز تحصیل اضافه نمود و در موارد استثنایی با تائید کمیسیون مواد خاص دانشگاه ، یک نیم سال دیگر به سنوات تحصیلی دانشجو اضافه می شود.)

ماده 25 ؛ دانشجو دوره ی دکتری باید بطور تمام وقت به تحصیل بپردازد تا بتواند از مزایای دانشجویی دوره برخوردار باشد .