۱۳۸۴ دی ۲۵, یکشنبه

آموزش معماری

(نوشتار اول) هدف و ماهیت معماری
در جهاني حضور داريم كه انباشته از اشياء و رويدادهاست. در خيابانها راه مي‌رويم، در پياده ‌رو با انسانهاي زيادي ملاقات مي‌كنيم، در دانشگاه روابط اجتماعي شكل مي‌گيرد و به ساختمانهاي گوناگون وارد و خارج مي‌شويم، در محاصره خيره ‌كننده اشياء هستيم.
همواره در جهاني كه در پيش روي ماست حضور داريم و نه در جاي ديگر، وجود ما نيز دراين جهان آشكار مي‌شود.
ازآنجايي كه اسكان گروهي يا فردي در رابطه با زيست جهان است و همين انگاشته‌ها ميزان مشاركت آدمي در سامان ‌بخشي به جهان را ممكن مي‌سازند پس معماري خود بخشي از زيست جهان و تابعي از آن است.
براي شناخت معماري كه خود زيرمجموعه‌اي از زيست جهان مي‌باشد ابتدا بايد به دركي درست از زيست جهان دست يافت. زيست جهان خود گستره‌اي از پديده و رويدادهاست. پس شناخت زيست جهان ريشه درشناخت پديده‌ها دارد . پديده‌شناسي نه يك تئوري، بلكه راهي است كه هدف از پيمودن آن فراهم ساختن امكان دستيابي به ساختارها و معناهاي زيست جهان است.
زندگي و مكان از يكديگر جدايي ‌ناپذيرند . مكان جايي است كه عباراتي مانند نياز، دانستن، توانستن، لذت بردن و منتفع شدن در آن معنا مي‌گيرد و معماري به عنوان يك هنر ابزاري در خدمت هر روزگي است .
زندگي، داشتن، يافتن و روي دادن است.
مكان تجليگاه عيني زيست جهان است و معماري هنر مكان مي باشد.

منبع : كتاب معماري: حضور، زبان و مكان (اثر ماندگار كريستين نوربرگ شولتس نظريه‌پرداز فقيد نروژي)
سینا مصداقی

۳ نظر:

  1. و زيباتر از همه اين است كه ميليونها سال است بشر به دنبال شناخت خود و جهان است ولي جز شناخت ناقص راه به جايي نبرده است.

    پاسخحذف
  2. consider the road my friend, not the destiny...

    پاسخحذف
  3. پدیده شناسی و شناخت حیات از راه شناخت پدیده ها راهی بسیار انسان مدارانه است.
    راهی که که انسان را در کانون تعریف پدیدارها می نشاند، و اینک اوست که با اتکا بر دانش خود باید به تفسیر گیتی بنشیند.

    پاسخحذف