تفاوت مطالعه و پژوهش
از آنجا که دانش و آگاهی انسان فطری نیست و بر اثر تجربه و مطالعه بدست می آید ، میتوان گفت اکتسابی است و بنابراین مطالعه روش بی نظیری است برای کسب معرفت درباره جهان که خود در لابه لای متون و دانش موجود ، قرار دارد.
ضمناً ،در مطالعه ما با بازخوانی و بازنگری موارد بررسی شده قبلی سر و کار داریم.
مطالعه یکی از بهترین ابزارهای تعلیم و تربیت مدرن است که دو جنبه را در بر می گیرد:
1- جنبه کمی که شامل مدت زمان مطالعه و مقدار مطالعه انجام شده در زمان مشخص است.
2- جنبه کیفی که شامل مقدار یادگیری مطالب ، بخاطرسپاری ، تجزیه و تحلیل و بسط معنایی و کاربردی و ... است.
هنگامیکه چیزی درحوزه مطالعات نیابیم و یک چالش نظری برای ما ایجاد شود ،کم کم به حوزه پژوهش وارد می شویم ،آنجا که هر نسل باید اطلاعاتی را بر اندوخته های پیشین بیافزاید و برای آیندگان به میراث گذارد.
پژوهش کشف باب های جدید علم با توجه به دانسته هاست که به تولید علم ، معارف بشری و راهکارهای مناسب برای پیشرفت و توسعه در تمام زمینه ها منجر می شود.
پژوهشگر باید به فرایند تبدیل دادهها ( data ) به اطلاعات ( information ) اهتمام ورزد.
در پژوهش یک هدف کلی مطرح است و هدف اغلب شامل چندین هدف اختصاصی است که برای رسیدن به هدف كلی امكان دارد اهداف اختصاصی یا گامهای اجرایی داشته باشیم كه اهمیت آنها در آن است كه میتوانند به تنهایی یك هدف به حساب آیند. با مطرحكردن اهداف اختصاصی، كل طرح قابل تجسم و درك میشود. واژههایی كه تعریف عملیاتی شدهاند، میتوانند اهداف اختصاصی یا مراحل اجرایی طرح به حساب آیند.
اگر پژوهشگری بخواهد نقش یك عامل ( factor ) را در بروز یك مشكل بررسی كند، یا اثر یك مداخله را بر تغییر یك مشكل مطالعه نماید، باید فرضیه ارائه كند.
در پژوهش بیشتر نگرانی نه از جانب انجام تحقیق است بلکه از جانب نتایج واقعی حاصل از آن است.
دوباره باید تاکید کرد که پژوهش به معنای تولید دانش است نه انتقال آن و فرآیند پژوهش با کشف و یادگیری چیزهای نوین همراه است ، یعنی فرآیندی اندیشمندانه ، ادراکی و نوآور ، بنابراین شاید بتوان هر کار خلاقه ای را نوعی پژوهش نامید.
در حوزه هنر نیز هرگاه هنر توأم با پژوهش، نوآوری و خلاقیت باشد، میتواند به درك كلی روح جامعه برسد.
پژوهش هنر در سه قلمرو كلی، به «توصیف وضعیت هنرها» میپردازد؛ یعنی به معرفی ؛
تفسیر و تأویل موضوعات هنر و آثار هنری اهتمام میورزد؛
یا آنكه «عوامل اعتلا، رشد یا ركود هنرها» را شناسایی میكند و
سرانجام آنكه با «انجام مداخله» و ایجاد تغییرات در عوامل تأثیرگذار در موفقیت یا عدمموفقیت هنرها، موجبات تعالی آنها را فراهم میآورد.
هدف از تحقیق رسیدن به واقعیت است و این راه باید به روش علمی طی شود تا این هدف امكانپذیر گردد.
منابع و مآخذ :
۱ـ مقالهی «پژوهش در هنر» نوشتهی شیرین بزرگمهر در نشریهی فرهنگ و پژوهش ، (ویژهی صدمین شماره) آذر سال ۱۳۸۱
2- مقاله "مطالعه چیست؟" نوشته مهدی جهانتاب برگرفته از سایت انتخاب
3-کتاب "روشهای تحقیق در معماری" نوشته لیندا گروت
4-لوح فشرده لغتنامه دهخدا تالیف استاد علی اکبر دهخدا
5- دائرةالمعارف- version 2 – 1994 Britannica
دانشجو: فرزان برادران رحیمی Farzan_baradaran_13@yahoo.com
ممنونم از شما به خاطر مطالب مفیدی که داشتید
پاسخحذفوبلاگ شما را لینک کردم – شما هم اگر تمایل داشتید می توانید بلاگ منو با نام " طراحی و مدلسازی معماری " لینک نمایید.
www.modeling.blogfa.com