۱۳۸۴ اردیبهشت ۲۳, جمعه

آموزش معماری

قطعاً می توان موضوع آموزش و آموزش معماری را یکی از ارکان مبانی نظری معماری دانست و طبعاً وظیفه خود می دانیم تا بخشی از فضای وب لاگ را به این دسته مباحث اختصاص دهیم . لذا برآنیم تا در کنار دو بخش ؛ بررسی آثار معماری معاصر مشهد و بررسی پروژه میدان شهدا به مقوله آموزش معماری نیز بپردازیم .
در قدمهای نخست این بخش ،به طرح و بررسی دیدگاههای مختلف پیرامون مباحث آموزش معماری پرداخته و از تدریس معماری و پیشه معلمی آغاز می کنیم .
پس در اینجا ضمن معرفی اجمالی آقای گلزار حیدر به ارائه نظرات ایشان که از مجله رواق تهیه شده است می پردازیم .گلزار حیدر یکی از اساتید ارشد و از چهره های مطرح در سطح بین المللی درزمینه معماری اسلامی است که از 1 جولای 2000 به عنوان رئیس دانشکده معماری دانشگاه کارلتون در کانادا برگزیده شده است .
(بخشی ازمقاله آموزش درجهت معماری اسلامی نوشته گلزار حیدر ترجمه فرزین فردانش )

معلم تدریس می کند , زیرا فاضل است وعاقل و عاشق پیشه خود .
شاید در درس او اطلاعاتی منتقل و پدیده های پیچیده ای توضیح داده شود ,اما ماندگارترین تاثیر معلم از بیان فلسفه شخصی وآثار او حاصل می گردد .یادگیری فرآیندی است همراه با جذب و معلم نمی تواند از بار اخلاقی موقعیت خود که موجب انتقال باورهای او به دانشجویان می شود حذر کند .اگر آرمانگرا باشد ، دست پروردگان او یا آرمانخواه می شوند یا مجنون ، اگر در عملگرایی افراط کند ، شاگردانش مدافعین بی قید و شرط وضع موجود از آب در می آیند ، اگر به تعصب خشک بگراید یا مریدان افراطی تربیت می کند و یا مخالفان کور .
اگر خود نیاموزد ، نمی تواند که بیاموزد .
و اگر خود در آرا خود صادق نباشد ، نمی تواند با عرضه آنها کسی را قانع کند . در چهار چوب اسلام تعلیم ، فراتر از درس گفتن است و معلم ، خود بخش مهمی از آموزش بشمار می آید . معلمان ، معماران تاریخ فردا محسوب می شوند و امید به تحولات کیفی چشمگیر در جهان اسلام به وجود ایشان وابسته است 0

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر