۱۳۸۴ اردیبهشت ۱۴, چهارشنبه

معماری مشهد

آثار معماری معاصر مشهد


از چندی پیش در کلاس درس مبانی نظری معماری ،نصمیم گرفتیم تحت عنوان این موضوع کلی و به کمک تیمهای مطالعاتی دانشجویی ، به جستجو و مطالعه آثار معماری و معماران معاصر مشهد بپردازیم .
کلیات این مطالعه و پژوهش بشرح زیر است :

در نخست می بایست خاطر نشان سازیم که این مطالعات جنبه آزمایشی (Pilot )داشته و طبعاً هدف اولیه آن تنظیم پروپزال این پژوهش می باشد و شاید نتیجه این مطالعه مقدماتی ، منجر به تنظیم بیان موضوع (Paper ) یک پروژه مطالعاتی شده و پروژه پژوهشی(Research)به پروژه مطالعاتی (Study)تغییر ماهیت دهد . (درخصوص تفاوت ایندو پروژه در فرصت مناسبی صحبت خواهیم کرد .)
به هر جهت در این پروژه قصد آن داریم ،تا با شناسایی و گردآوری اطلاعات معماری از ابنیه و معماران معاصر در شهرمان مشهد ،قدمهای اولیه تهیه بانک اطلاعاتی معماری معاصر مشهد را برداشته و از این رهگذر به اهداف زیر دست یابیم :

- برقراری ارتباط و پیوند هر چه بیشتر دانشجویان و جوانان معمار با صاحب نظران و دست اندرکاران معماری معاصر مشهد .
- شناسایی و دسته بندی آثار معماری معاصر مشهد .
- شناخت و بررسی مبانی نظری معماری در آثار معماران این شهر .
- آشنایی هر چه بیشتر معماران مشهد با آثار و شخصیت معماری دیگر همکاران .
- تلاش در جهت ایجاد فضایی مناسب برای بحث و گفتگو در خصوص وضعیت امروز معماری مشهد و طبعاً ارتقا کیفی آن .
- .............

لذا از کلیه علاقمندان ( همکاران دانشگاهی ، همکاران حرفه ای ، دانشجویان معماری ) انتظار می رود ، هرگونه نظر و پیشنهادی که بتواند در این زمینه راهگشای اقدامات بعدی باشد را با ما در میان بگذارند .
به امید آن روز که معماری و معماران شهرمان در جایگاه واقعی و حقیقی خود که همانا خلق فضایی شایسته ارزشها و فضیلتهای انسانی است ، قرارگیرند .
در ادامه نمونه دعوت به همکاری را که برای مهندسین محترم مشاور و معماران حقیقی در نظر گرفته شده ، ارائه می کنیم تا اگر عزیزان مهندس معمار ، داوطلب همکاری در این حوزه بودند نیز، بتوانند در این فعالیت گسترده و وسیع ما را یاری نمایند .


با نام خدا

مهندسین مشاور/ مهندس معمار محترم ......................................

با سلام ، نظر به اینکه موضوع شناسایی و معرفی ظرفیتها و استعدادهای معماری معاصر مشهد ، یکی از مباحث اصلی و با اهمیت در امر اعتلای کیفیت معماری و شهرسازی شهرمان ، مشهد می باشد . لذا از آن مشاور / معمار محترم استدعا دارد در صورت تمایل با معرفی پنج پروژه که توسط آن مشاور/ معمار در شهر مشهد اجرا گردیده و طرح مبانی نظری معماری مربوط به این پروژه ها ما را در جهت جمع آوری و شناسایی آثار معماری معاصر شهرمان ، مساعدت و همیاری فرمایند .
اینجانب و دانشجویان کلاس مبانی نظری معماری ، پذیرای کلیه نظرات و پیشنهادات آن مشاور محترم در این زمینه می باشیم .
قبلاً از بذل توجه حضرتعالی صمیمانه تشکر می شود .


با احترام – مدرس گروه معماری
خسرو صحاف
Khosro_sahaf@irserve.net

۳ نظر:

  1. ba salam.in mozoo besyar jazab, no,mofid ham baraye jameye herfeyi va ham gheyre herfeyi ast .dar kol ba ideye besyar khoobi aghaz shode omidvaram betavanad ba hamkariye doostane aziz poroceye morede nazar ra tey va ghadri memariye az ham gosasteye mashhad ra monsajem namayad.

    پاسخحذف
  2. hamintor inke khodam shakhsan mayel be hamkari va jam avariye etelaati dar in zamine mibasham.
    l.aminian

    پاسخحذف
  3. salam
    man daneshjooie memari hastam az shiraz ke be shedat mashghoole motaleEye memarie moAsere iran hastam
    ke albate be nazare man besyar morede kam lotfi gharar gerefte az nazare pazhooheshi
    har etelaAti mitoone vase man mofid bashe m1892a@yahoo.com
    M.A mamnoon misham age hamkari konid

    پاسخحذف