۱۳۸۴ خرداد ۱۴, شنبه

پروژه های دانشگاهی

حوزه (گام ) دوم در فرآیند طراحی درس طرح نهایی

چندی قبل به ارائه مقاله فرآیند طراحی در درس طرح نهایی پرداختیم و از آنجایی که در حال حاضر اکثر دانشجویان درس طرح نهایی مقطع کارشناسی معماری در حوزه مطالعات پروژه خود می باشند ، لذا موارد زیر را جهت تکمیل آن مقاله اضافه می نماییم :

در آنجا گفتیم که یک پروژه دارای سه حوزه یا گام است ؛
1- بيان موضوع طراحي ( Paper)
2- مطالعات و تحليل اطلاعات (Study & Analyze)
3- طراحي و ارائه پروژه (Design & Presentation )
و لازم می دانیم که در مورد دوم به توضیحات بیشتری بپردازیم . حوزه مطالعات و تحلیل مشتمل بر شش مرحله می باشد ؛

مرحله اول ؛ مطالعات پایه و زمینه
مرحله دوم ؛ مطالعات تکمیلی و تطبیقی
در هر دو مرحله ، ضمن تنظیم فهرست مطالب و دسته بندی موضوعات در فصلهای مطالعاتی ، به تهیه و جمع آوری اطلاعات در فصلها و بخشها و بندهای مناسب پرداخته و ضمن خلاصه نویسی به مرور و بررسی ( پردازش ) اطلاعات می پردازیم . محصول این مراحل تحلیلهای بخشی مطالعات و از آنجا نتایج مربوط به هر فصل و یا بخش اطلاعاتی است .
نکته :
- مطالعه و توجه به سیستمهای سازه و تاسیسات در یک طرح نهایی ( در مرحله مطالعات تکمیلی و تطبیقی ) واز آنجا پیشنهاد سیستم سازه و تاسیسات طرح ،از جمله مواردی است که در یک پروژه کاربردی ،اهمیت دارد .
مرحله سوم : می توان در ادامه نتایج هر فصل ، با جمع بندی نهایی نتایج ( ترکیب نتایج ) به پایان مراحل مطالعاتی نزدیک شد .
مرحله چهارم : تدوین مبانی طراحی معماری پروژه ( به مقاله آرشیو وب لاگ مراجعه شود ) ، موردی است که در ادامه جمع بندی نهایی نتایج حوزه مطالعه و تحلیل آورده می شود .
مرحله پنجم : تنظیم برنامه فیزیکی که خود شامل دو فصل ؛ مبانی برنامه ریزی فیزیکی و طرح جامع فیزیکی است ، ( در مجال دیگری به آنها خواهیم پرداخت ) نیز بصورت سلسله مراتبی در انتهای حوزه مطالعات و تحلیل ، آورده می شود .
مرحله ششم : قابلیت سنجی اراضی آخرین مرحله حوزه دوم می باشد ، که در آن به اتکا کلیه اطلاعات و جمع بندیهای نهایی به سنجش و توزیع برنامه پروژه برروی زمین مورد طراحی پرداخته می شود . سه پیشنیاز همیشگی قابلیت سنجی اراضی عبارتند از : اول مطالعت زمینه ،دوم مبانی طراحی معماری پروژه ، سوم برنامه فیزیکی

در فرصتهای بعدی به تشریح حوزه سوم یعنی طراحی و ارائه پروژه خواهیم پرداخت .


دیاگرام حوزه دوم ( مطالعات و تحلیل اطلاعات )

مرحله اول : فصل مطالعات پايه و زمينه ---تنظیم فهرست و منابع --- خلاصه نویسی -- بررسی وتحليل هاي بخشي --- نتيجه گيري از هر فصل
مرحله دوم : فصل مطالعات تکميلي و تطبيقي---- تنظیم فهرست و منابع --- خلاصه نویسی ---- بررسی وتحليل هاي بخشي --- نتيجه گيري از هر فصل
مرحله سوم : تحليل و جمع بندي نهايي نتايج(مرحله اول و دوم )
مرحله چهارم : تدوين مباني طراحي معماري پروژه
مرحله پنجم : تنظيم برنامه فيزيکي پروژه
مرحله ششم : قابليت سنجي اراضي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر