۱۳۸۴ خرداد ۱۷, سه‌شنبه

بیوگرافی معمار

از آنجایی که عزیزان دانشجو به مقاله "آموزش در جهت معماری اسلامی " توجه نشان داده اند ، برآن شدیم تا به کمک آقای کیوان صابری اطلاعات بیشتری از "گلزار حیدر " فراهم کرده و در اختیار علاقمندان بگذاریم ؛

گلزار حیدر یکی از اساتید ارشد و از چهره های مطرح در سطح بین المللی در زمینه معماری اسلامی است که از 1 جولای 2000 به عنوان رئیس دانشکده معماری کارلتون کانادا برگزیده شده است .
وی در پاکستان متولد و در 1961 با بورس شاگرد ممتازی به آمریکای شمالی رفته است. وی همزمان در رشته مهندسی عمران و معماری تحصیل کرده و به درجه PHD در مهندسی نائل شده است .
در 1975 در ایجاد بخش مطالعاتی ویژه ای در دانشگاه کارلتون سهم بسزائی داشته ، به گونه ای که این بخش به واسطه پروژهای طراحی ای که در دستور کار داشت ، در سطح بین المللی شهرت یافت ،که می توان به سیستم خانه سازی Rhombi اشاره کرد که در مرکز و جنوب آمریکا برای مقابله با زلزله و ترنادو به کارگرفته شد .
به دنبال یک فرصت مطالعاتی در 1980 در عربستان صعودی ، توجه خود را به موضوع " سنت و مدرنیته " در خاورمیانه و خاوردور جلب کرد .
در 1988 به عنوان عضو ارشد کمیسیون بین المللی حفظ و نگهداری میراث فرهنگ اسلامی انتخاب شد ، وی از همان موقع بر مطالعه و تحقیق در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی متمرکز گردیده است و یکی از طراحان برجسته مراکز اسلامی بزرگ و مساجد در سراسر آمریکای شمالی به شمار می رود و در همین زمینه مقالات و نقدهای بسیاری را به چاپ رسانیده است .
پروژه های فراوانی از او در مسابقات بین المللی نامزد دریافت جایزه شده اند .
مقالات و کتب :

- Expressions of Islam in Buildings .
- Education Towards an Architecture of Islam .
- Faith is the Reflections on the Mosque .
- Islam , Cosmology , and Architecture .
- Islamic Architecture in Non-Islamic Environments .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر